Kunsten at sælge din kunst
Hvis du har et mål om på sigt at kunne ernære dig af dit arbejde som kunstner, bør du lære at se dig selv som selvstændig freelancer. Med andre ord skal du lære at agere professionelt, både hvad angår din evne til at skabe din kunst og din evne til at sælge dit arbejde.
Mange vælger måske, med god grund at fokusere på det første: at udvikle færdigheder og tilbringe tid i atelieret, med at skabe de værker, som giver så uendelig meget mening. Det er det, du brænder for. De ensomme timer i flow, hvor du bliver helt revet med af processen; hvor du glemmer tid og sted, og alt omkring dig.
Den eksterne validering, der ligger i at markedet godkender det, du laver, gør det nemmere for dig at retfærdiggøre de ugudeligt mange interessetimer i dit studio, som jo også er timer, hvor du ikke kan lave alle mulige andre ting, som andre traditionelt udpeger og opfatter som værende produktive.
Sådan ser du også dig selv: som solisten i dit atelier.
Formodentlig ville de færreste vælge at bruge en god del af de vågne timer på at forfølge en karriere som skabende kunstner, fordi de elsker networking og proaktivt salg, eller overhovedet finder energi i at være udadvendt og omgivet af mange mennesker. Personligt er det i hvert fald ikke der, jeg finder min motivation.
Samtidig bliver du bare nødt til at prioritere networking og salg. Hvis du undlader at dele din egen begejstring og din egen gode energi, har dit projekt i sidste ende ingen gang på jord.
Ikke fordi et salg i sig selv siger noget om kvaliteten af et givent værk. Og ikke fordi penge skal være motivationen, eller nogensinde har været det . . .
Men et salg bringer rent faktisk planen om–indenfor en overskuelig årrække–at kunne kalde dig professionel kunstner et lille skridt tættere på realisering.
Lige så vigtigt: Den eksterne validering, der ligger i at markedet godkender det, du laver, gør det nemmere for dig at retfærdiggøre de ugudeligt mange interessetimer i dit studio, som jo også er timer, hvor du ikke kan lave alle mulige andre ting, som andre traditionelt udpeger og opfatter som værende produktive.
Og så er det bare sjovere at kunne betale sine regninger, end ikke—
Myten om den sultende kunstner er netop en myte.
Derfor tillad mig at minde dig om, at kunsten at sælge din kunst er mindst lige så vigtig som din evne til at skabe værket i første omgang.
Du er nødt til at være synlig og top-of-mind hos dine potentielle kunder, i stedet for at flyve under radaren: dukke op hver gang noget i lokalområdet lugter bare lidt af kunst, og være gavmild med din hjælp til andre.
Hvis du spotter en mulighed for at få dine værker ud og arbejde, skal du ikke være for kostbar eller kræsen til at udnytte den.
Frem for alt skal du ikke bare vente på at andre kommer og beder dig om at bidrage, men lancere dine egne initiativer, og aktivt og helhjertet støtte dine fagfællers.
Og husk så at fejre hvert et lille salg.
Ikke pralende eller højt hævet i forhold til andre. Men oprigtig glad, og boblende af energi, fordi du faktisk har formået at skabe noget, andre også kan spejle sig i og få værdi af.
Hvis ikke det er pointen med at skabe kunst, ved jeg ikke hvad der er.